Whitsundays, Yeppoon, 1770 & Bundaberg

Leestijd: 4 minuten

Het regent eindelijk eens een keer, dus mooi wat tijd om jullie weer lekker te maken met wat prachtige foto’s. We hebben weer mooie plaatsen bezocht de afgelopen week.
Het begon in Airlie Beach, een lekker relaxed dorpje midden in het Whitsundaysgebied. Vanuit daar kan je verschillende eilanden bezoeken (het gebied bestaat uit 74 eilanden). We hadden een mooie camping gevonden op een goede kilometer afstand van het centrum. Daar vlogen de papegaaien op grijpafstand voorbij onze Campervan. Zoals eerder gezegd een relaxed dorpje, met lekker eten voor weinig geld (zelf koken kost meer) en er trad iedere avond een artiest op. De eerste avond was eigenlijk de beste. Hij kreeg iedereen lekker mee, dus er werd volop meegezongen. De tweede (op maandag dus) was drama ten top. Die kerel had zoveel gezopen dat hij echt niet wist hoe zijn eigen apparatuur werkte. Hilariteit ten top dus.
We hadden op dinsdag een tocht geboekt met een boot waarbij je 3 eilanden aandoet. Het begon met Daydream Island, een ideaal eiland om je huwelijksreis te hebben (Rob, Kris?). Dat vinden ze daar dus ook dus de suite staat al klaar.
Het volgende eiland was Hamilton. Dat was een ministad op zich, compleet met vliegveld en al. Wel raar om te zien dat deze prachtige eilanden al meteen uitgemolken worden door toerisme. Maarja, daar zijn wij zelf ook schuldig aan natuurlijk.
Als laatste gingen we naar Whitehaven Beach. Een eiland met ruim 10km spierwit strand. Aangezien het stingerseason is, werd er aangeraden om met een stingersuit te gaan zwemmen. Stingers zijn kwallen zo groot als je vingernagel, maar als de tentakels je raken dan wordt het reanimeren. Geen zin in, dus zo’n pakje aangetrokken. We leken wel een stel foute superhelden in het water. Maargoed, wel erg mooi om te zien daar.
De laatste dag in Airlie nog wat gezwommen in het lagoon daar en ’s avonds nog wat gezellige mensen ontmoet uit Melbourne en Canada. Dus slaapplaatsen voor een volgende reis zijn verzekerd. Ook hier zijn weer BBQ’s te vinden langs het strand, dus de lunch werd afgesloten met gebakken ananas met kaneel.

Na de gezellige afscheidsavond zijn we doorgereden naar Yeppoon. De naam klinkt leuker dan het stadje zelf, want er is werkelijk helemaal niets te beleven. Maar…… het is natuurlijk net wat je er zelf van maakt. Zo hadden we een overnachtingsplek gevonden pal aan de zee. Het avondeten met zo’n uitzicht is al een tractatie op zich. Onder een geweldig mooie sterrenhemel zijn we in slaap gevallen. De volgende ochtend werd ik om 5 uur ’s ochtends door Lindy gewekt (thanx…). Of ik zin had om de zonsopkomst mee te kijken. Eerste reactie was natuurlijk: ‘Nee, ik slaap nog’. Maar na een halve minuut zaten we netjes op het strand met een fototoestel in de hand (kan nog gewoon rijmen in Australië merk ik). De zon begon langzaam op te komen en tracteerde ons op een geweldige ervaring. Daarna nog even gaan slapen en de spulletjes gepakt voor ons vertrek naar een plaatsje met een wel hele rare naam.

1770. Nee, dit is niet het aantal kilometers dat we gereden hebben of de naam van een tropische coctail maar gewoon een plaatsnaam. Dit was de plek waar Captain Cook voor de tweede maal voet aan wal zette in Austrlië. Een lekker laid back dorpje met prachtige stranden en regenwouden. We hebben daar een super mooie wandeltocht gemaakt, de Red Rocks Trail. 6 km speeltuin met flinke klimmen erin, mooie uitzichten en ik baalde wel een beetje dat ik geen mountainbike bij had, want deze route was met de bike ook erg vet!
We hebben hier twee nachten doorgebracht. Aangezien de camping midden in het regenwoud was zijn er vele dieren de je het leven leuker of vervelender kunnen maken. Zo werd je ’s ochtends gewekt door een Kookaburra die in de boom langs ons zijn jong grootbracht (leuk), of kwam er een kikker uit de afvoerpijp (leuk), of werd er een enorme slang gesignaleerd die uit het toiletblok kwam (niet leuk), of werd je tijdens het avondeten volledig lekgeprikt door sandflies waardoor er op mijn been zo’n 140 rode plekken kwamen vergezeld met de nodige jeuk (helemaal niet leuk). Maargoed, je wilt toch het beste uit de omgeving halen.

Momenteel zijn we in Bundaberg waar we gisteravond naar Turtles wilden gaan kijken. Die komen in de nacht het strand op. Net toen we op de parkeerplaats kwamen brak er een thunderstorm los. Toen het wat minder werd heeft Lindy lekker practisch met een regenjas aan staan koken. Na het eten moesten we ons melden voor de tocht, maar die werd afgelast omdat het te gevaarlijk zou worden om met groepen mensen het strand op te gaan. Jammer, misschien vanavond meer geluk.

Wat ik nog steeds erg tof vind is de vriendelijkheid van de mensen hier. Ze vragen hoe het met je gaat, waar je vandaan komt en of je een leuke dag hebt gehad. Zo ontmoette we bijvoorbeeld een man op leeftijd die zijn laatste dagen doorbracht bij de plaatselijke VVV. Hij kon nog geen foldertje oppakken als hij die had laten vallen (wat wij natuurlijk voor hem deden), maar hij kwam met de prachtigste verhalen.

Het liefst zouden we alles willen typen wat we zien en meemaken, maar ik kan me voorstellen dat de verhalen dan erg lang worden. Dus hiermee zullen jullie het moeten doen. We willen wel iedereen bedanken voor de berichten. Erg leuk om te lezen. Wij vermaken ons prima hier (vreemd he!)

Op naar de volgende bestemming, wat waarschijnlijk Fraser Island gaat worden.