Mexico per trein: op pad met El Chepe

by Roy

“Een van de mooiste treinreizen ter wereld!”

We horen het Chris Zegers nog zeggen terwijl we onderuit gezakt met een sjippie en een wijntje naar ons favoriete reisprogramma zitten te kijken. En op tv zag het er ook erg indrukwekkend uit. Aangezien we in de winter van 2016 toch naar Mexico zouden gaan mocht deze reis per trein niet ontbreken!

Niet gaan was geen optie, wel gaan was dan weer een sport op zich. Waar onze Christiaan zich fluitend verplaatst van de ene mooie spot naar de andere blijkt dat in praktijk niet altijd mee te vallen. Om jullie niet meteen te ontmoedigen: tegenwoordig heeft El Chepe een prachtige website met álle informatie en hebben ze spiksplinternieuwe treinen (mits je de juiste pakt uiteraard). Toen wij in Mexico waren was er maar weinig te vinden…

Hier zou je toch meer info verwachten

De zoektocht naar treintickets

Ik ga er dan ook geen lang verhaal van maken. Zo vertel ik niet dat het werkelijk een drama is om in Mexico info te vinden over ‘El Chepe’.

Ter vergelijking (dat dan wel), je loopt in Londen. Je wil weten waar je de ‘London Eye’ kan vinden. Dikke kans dat de eerste de beste die je aanspreekt uit kan leggen waar je naartoe moet. Mocht je niemand tegenkomen (in Londen!?!) dan ga je naar de plaatselijke VVV.co.uk die je ongetwijfeld verder helpt. Beter nog, ik wed dat als je in Nederland naar ieder willekeurig reisbureau gaat ze je kunnen uitleggen waar de London Eye zich bevindt, wat een kaartje kost en wat de openingstijden zijn.

In Mexico werkt dat heeeeel anders. Het is een fantastisch land en de mensen zijn erg vriendelijk, maar dé toeristische attractie El Chepe is niet heel bekend. Een van ’s werelds mooiste treinreizen dwars door de Copper Canyon, een canyon die 4x (!) zo groot is als de Grand Canyon in de US of A.

We zijn bij treinstations geweest, hebben diverse mensen aangesproken, bij hotels geïnformeerd, internet leeggetrokken, maar zelfs de conducteur kon niet alle vragen beantwoorden. Je snapt dat het behoorlijk stressen was voordat we uiteindelijk het juiste kaartje hadden, in de trein zaten en ook nog eens bij het juiste station konden uitstappen.

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers -2.jpg

Copper Canyon

Het mooie van El Chepe is dat deze dus dwars door de Copper Canyon rijdt. En om alle toeristen blij te maken stopt de machinist keurig in Divisadero en laat daar de trein ongeveer 30 minuten stil staan. In die tijd mag je als een soort Lemming achter elkaar naar buiten richting het uitkijkpunt om daar samen met minstens 352 andere toeristen precies dezelfde foto te maken. Misschien leuk als je Chinees bent, niet leuk als je reiziger bent.

Wij kregen als tip om vanuit Creel (waar we een paar nachtjes hebben overnacht voordat we op El Chepe zijn gestapt) met de bus naar Divisadero te gaan. Zo heb je een hele dag de tijd om te genieten van de Copper Canyon en alle attracties die er te vinden zijn. (Zoals een van ‘s werelds langste en snelste ziplines, mocht je je afvragen waarom Chris zijn haar er na zijn bezoek zo verwaaid uitziet.)

Copper Canyon vs Grand Canyon

Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik de Grand Canyon in levende lijve heb mogen aanschouwen. Bij het eerste aanzicht ben ik toch wel effe stil geworden van het imposante schouwspel en, ik zal er niet om liegen, heb ik een klein traantje laten vallen. Deze ervaring had ik uiteraard met Lindy gedeeld via foto’s en samen verheugden we ons dan ook op de Copper Canyon, zeker omdat deze dus vele malen groter is dan z’n Amerikaanse zusje.

Om eerlijk te zijn was het een beetje een anti-climax.

Oké, het was mooi en ik ben blij de Mexicaanse variant te hebben gezien, maar op de één of andere manier was het toch minder indrukwekkend. Ik zag dat Lindy ook niet echt ondersteboven was, dus een klein schuldgevoel viel over me heen. Tip: stel jezelf er niet teveel van voor, dan komt het goed. Tenzij je zelf ooit bij de grote canyon bent geweest, dan komt het minder goed.

Wikipedia leert ons namelijk dat geen enkele individuele canyon van de Koperkloof (zo heet ‘ie in het Nederlands) groter is dan de Grand Canyon. De canyons hebben bij elkaar opgeteld een lengte van 1500 kilometer, en zijn meer dan 1800 meter diep. Maar da’s dus bij elkaar opgeteld. Wisten wij veel.

Anyway, Divisadero is tof. Je kan er lekker wandelen langs het ravijn (zag je niet aankomen hè!) en na een wandeling van zo’n 45 minuten kom je bij het Adventure Park met ziplines en nog veel meer rommel. Alleen wij kwamen er precies toen de onderhoudskalender met rood gevuld was. Oftewel, niks was operationeel en alles lag uit elkaar. Bovendien was er niemand, behalve een kudde zwerfhonden waar we vriendjes mee hebben gemaakt.

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers -4.jpg

Voor souvenirs hoef je niet ver te zoeken

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers -3.jpg

Echt niet!

El Chepe

Twee dagen later zouden we dan eindelijk de treinreis der treinreizen gaan maken. Wij hadden via ons hostel de tip gekregen om weer met de bus naar Divisadero te gaan en daar op de trein te stappen. Reden: goedkoper, je mist weinig uitzicht op dit stukje traject en omdat de trein toch een half uur lang toeristen staat uit te laden voor dat ene foto’tje kan je dus gewoon lekker een half uur langer in je bed blijven liggen. Heerlijk!

Eenmaal aangekomen was het wachten op de Cheppert. Bij heer Zegers kwam deze trein meteen. Bij de familie ‘de Reizigers’ kwam de trein te laat. En geloof me dat je het dan best benauwd krijgt. Er is namelijk behalve 200 souvenirstalletje geen f*ck te doen daar (alles was in onderhoud, weet je nog?). En er zouden geen bussen meer terug rijden naar Creel. En er waren geen accomodaties. Gelukkig was er wel genoeg te snaaien op het perron dus we hebben ons prima vermaakt…

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers -5.jpg

Je komt niet om van de honger

En toen, na voor ons gevoel een etmaal gewacht te hebben, kwam daar het fluitsignaal van El Chepe. Daar was hij dan, in al zijn pracht en praal. Klinkt misschien een beetje over de top, maar we waren érg blij dat de trein er was. We zagen ons reisbudget al helemaal vergaan aan niet-aanwezige taxi’s terug naar Creel of niet-bestaande hotels in Divisadero…

Snel ons plekje opgezocht en een half uur later gingen we.

Dit is hem dan: El Chepe

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers -6.jpg

Gelukkig waren er meerdere mensen aan het wachten!

De beste tip: blijf vooral niet zitten

Eenmaal onderweg zagen we het landschap voorbij razen. Het zag er inderdaad precies zo uit als bij 3 op reis. We hadden dus de goede trein te pakken. Tijdens de trip komen er regelmatig mensen voorbij met eten. Bespaar je dus de moeite om met een goed gevulde Laidel-tas met boodschappen op pad te gaan. Maar als wij dan toch een advies mogen geven: sta op vanuit je stoel en ga bij het koppel gedeelte staan tussen de wagons in. Als eerste heb je dan lekker frisse lucht. Maar nog veel belangrijker is dat de views vele malen beter zijn. Vooral als je weer over een van de 37 bruggen raast. Zeker doen!

Eindelijk onderweg!

El Chepe - Al Pacifico spoorlijn - de reizigers

Helemaal niet slecht!

Eindstation: El Fuerte

Of eigenlijk: El Fuerte treinstation. Een wezenlijk verschil.

Na ons avontuur met El Chepe arriveerden we ergens laat in de avond op El Fuerte treinstation. We stapten uit en zagen een hoop mensen richting de verschillende taxi’s en busjes rennen. Binnen no-time was iedereen vertrokken en stonden wij samen met nog wat andere prutsers een beetje verdwaasd rond te kijken met allemaal dezelfde vraag: hoe komen we in El Fuerte? Hadden we dan toch nog iets over het hoofd gezien? Hoe hadden we kunnen weten dat het treinstation niet echt mega vet is er en dus ook geen hordes taxis’ of bussen staan te wachten om je naar het dorp te rijden? Gelukkig kwamen we in aanraking met een verdwaalde Australische reiziger op leeftijd die zei de weg te kennen, en samen met hem zijn we in een van de weinige taxi’s die er nog stonden gestapt en werden we keurig netjes bij onze volgende slaapplaats afgezet… Pfew!