Een treinreis door Sri Lanka: dit kun je verwachten

by Roy

Ga in Sri Lanka zeker voor een treinreis!

De beste tip die we je kunnen geven: ga zeker voor een treinreis in Sri Lanka. In Nederland blijft het openbaar vervoer toch altijd een dingetje. Rijdt de trein, arriveert deze op tijd, liggen er geen bladeren of 1,5mm sneeuw op het spoor, laat de gele verf los, staan de wissels de goede richting op, etc. Allemaal vragen waar je bij in Sri Lanka geen rekening mee hoeft te houden. Want: de treinen rijden. En ze zijn altijd te laat.

De Reizigers - Sri Lanka - Trein 03.jpg
Van Ella naar Kandy

Eigenwijs is ook wijs! Toch?

Prima dus als je dat op voorhand al weet. En doe nou niet zo eigenwijs als wij deden door op tijd op het perron te staan want je staat gewoon voor @$**#&. Gelukkig niet alleen, want er zijn nog meer toeristen, of reizigers zoals wij onszelf graag noemen, die keurig op tijd gepakt en gezakt klaar staan voor een ritje met deze blauwe of rode rakkers. En je voelt het gewoon aan de atmosfeer: de trein komt echt niet op tijd (behalve als je een keer te laat bent natuurlijk)! Wat hebben we geleerd? Als de locals eens rustig op het gemak richting het station waggelen, heb je nog steeds tijd genoeg!

Om de zoveel stations blijft de trein iets langer staan dan normaal. Bij de korte stops is het gewoon jezelf naar binnen of buiten werpen, en de trein rijdt meteen weer door. Bij de langere stops kan je op je gemak even wat eten scoren op het station. Niet dat het heel veel nut heeft, want bij iedere rit die wij gemaakt hebben kwam er wel een mannetje voorbij met de meest lekkere dingen voor onderweg. Maar waarom houdt die trein dan zo’n lange stop als deze al te laat is, hoor ik je zeggen. Het is inderdaad prima om de stop korter te maken om zo wat verloren tijd goed te maken. Maar treinen in Sri Lanka zijn altijd te laat, dus daarom doen ze het niet!

Eerste, tweede én derde klasse

Wat verder ook nog interessant is om te weten zijn de klassen van de trein. Je hebt er 1,2 en 3. Verschil in prijs is er nauwelijks, en je weet dat je bij de derde klasse geen stoel kan reserveren. Een treinritje maak je vaak voor één euro, waarbij het tussen de klassen zo’n € 0,10 verschilt. Daar hoef je het dus niet voor te laten. Wij kozen meestal voor tweede klasse tickets. En dan komt eigenlijk het probleem om de hoek kijken waar je heel goed op moet letten. De klasses staan op de buitenzijde van de coupe vermeld, dus dat is niks nieuws. Maar hieronder volgen wat tips die je heel wat ellende kunnen besparen (en daarmee bespaar je ook de lol van het reizen en de verhalen voor het thuisfront, dus misschien moet je maar net zo gaan prutsen als wij deden).

De Reizigers Sri Lanka Trein 9 arch bridge
De 9 arch bridge in Ella

Treinreis Sri Lanka tips voor pro’s

Voor degene die op ‘safe’ willen spelen de volgende tips, waarbij safe natuurlijk een begrip is waar je hier geen rechten aan kunt ontlenen. Eigenlijk een beetje zoals bij onze NS.

  • Als je een coupe binnenstapt waarbij de bankjes niet twee aan twee staan met een gangpad ertussen maar paralel lopen met de zijkant van de coupe, en je ziet dat één van de zijdes minder druk is dan de andere dan ga maar flink je best doen om jezelf tussen de drukste rij te proppen! Klink onlogisch, maar dat is het niet. De reden waarom de andere rij minder druk is is simpel: op deze zijde staat de zon gericht en dat scheelt zo’n 45 graden gevoelstemperatuur met de overzijde. Dus wil je niet volledig uitgedroogd aankomen op je bestemming: pak de drukke kant!
  • Probeer de spits te vermijden. Als je het in Nederland al druk vindt tijdens de spits, pak dan in Sri Lanka alsjeblieft alle andere treinen, maar niet de spitstreinen. Of je moet het leuk vinden om te ervaren hoe het leven van een plofkip eruit ziet. Wedden dat je na zo’n trip vegetariër bent of alleen nog maar bio eet? (wat wij alleen maar kunnen toejuichen, maar dat terzijde)
De Reizigers - Sri Lanka - Trein 04
Niks geen automaten, hier krijg je de kaartjes nog persoonlijk uitgereikt!
Een treinkaartje met heel veel informatie… Denken we…
En de datum 🙂

Valkuilen om te vermijden

Wij hebben beide fouten gemaakt waarvan de eerste eigenlijk nog de minst erge was. Bij de tweede maakten we eigenlijk een dubbele fout. Onze eerste trein (met vrije bankjes aan de zonnige zijde) vertrok om 14.00 in de middag. Helemaal prima dus. Onze trein die daarop volgde om 16.50. En waar staat 16.50 om bekend? Spits!

We hadden precies 10 minuten om over te stappen wat op zich genoeg moest zijn als we niet allebei naar het toilet moesten (want die hadden ze niet in onze eerste trein). Voor het toiletbezoek moesten we met een keurig geklede man meelopen die ons een sleuteltje gaf voor het ‘foreigner toilet’. Na een hoop gedoe om het slot open te krijgen werden we getrakteerd op een van de meest smerige toiletten ever. Maarja, wat moet dat moet. Na de boodschap hadden we nog 2 minuten de tijd voor de volgende trein zou vertrekken. Ook tijd genoeg, maar net niet lang genoeg om je te verdiepen in de cijfers op de zijkant van de coupe.

Druk is ook echt druk!

Wij stonden dus keurig op het perron te wachten tot onze trein voor onze neus stopte. Wat ons meteen opviel was de enorme drukte in de trein. We keken elkaar nog half lachend aan en zeiden dat er vast nog een hoop mensen zouden uitstappen omdat het hier om een groot station ging. De trein stopte en er stapten 6 mensen uit. Huh?!?! Voordat we die drie letters uit onze strot hadden waren er al 12 mensen ingestapt in een bom- en bomvolle trein. Wij onszelf ertussen gepropt waarbij ik in eerste instantie nog het idee had dat ik de komende 1u45min met mijn tas buiten boord moest doorbrengen, maar het gefrot en gedraai zorgde ervoor dat wij in ieder geval met beide benen EN beide stuks handbagage bij de deuropening stonden. Daarna stapten en nog een mannetje of vier bij waardoor iedere vierkante millimeter sta-oppervlakte benut was. Gelukkig was het niet heel warm (het was snikheet) en draaide het ventilatortje aan het plafond lekker rond.

Soms heb je geluk en vind je een zitplaatsje

Als een ware stuntman

Het vertreksignaal klonk en ik had nog wel wat mensen op het perron zien staan. Ik dacht nog bij mezelf: wat vervelend dat die mensen niet meer mee kunnen… Maar mijn gedachtes waren nog warm (wat overigens niet heel moeilijk was in die rijdende sauna) toen ineens net na vertrek van de trein er alsnog 4 personen bijsprongen!?! Waarvan er twee als ware stuntmannen zo’n beetje 1,5 uur buiten de coupé bungelden. Echt waar.

Tijdens de complete trip stapten er slechts een paar mensen uit, maar aangezien we als sardientjes in een blik zaten zorgden die mensen ervoor dat we ineens vrij veel ruimte tot onze beschikking kregen. Waarbij ik wil benadrukken dat een trein van de NS, in de spits, waarbij er een paar diensten zijn uitgevallen en dus reizigers van 4 of 5 treinen ineens in één trein terecht komen, nog niet half zo druk is als waar wij ons in bevonden.

DeReizigers 3rd class trainride
En daar sta je dan…

De moraal van het treinverhaal

Maar ook aan deze martelgang kwam een einde. Na 1 uur en 45 minuten (die uiteindelijk, omdat de treinen altijd te laat zijn, tweeënhalf uur heeft geduurd) kwam er een einde aan onze eerste treinreis in Sri Lanka. Uiteraard was het perron aan de andere kant dan waar we ingestapt waren, dus het was nog effe spannend om met de tassen boven ons hoofd naar de andere kant te komen voordat we uit konden stappen. Halleluja voor reizen met alleen handbagage, missie geslaagd!

Nog even vanaf het perron een leuk filmpje gemaakt van de vertrekkende trein tot ons ineens iets opviel. Na een paar coupés kwamen ineens de tweede klasse coupés voorbij. En daar was het lekker rustig, genoeg ruimte en fijne zitplaatsen.

Wij hebben de hele rit dus 3e klasse gereisd. In de spits…

Meer treingeweld na dit verhaal over onze treinreis in Sri Lanka? Ook in Mexico zijn we met de trein op pad geweest. Met El Chepe om precies te zijn!

Like it? Pin it!

Treinreis Sri Lanka: dit kun je verwachten

You may also like

Deze website maakt gebruik van cookies om je gerbuikerservaring te verbeteren. We gaan er van uit dat je daarmee akkoord gaat, maar je kunt cookies uitschakelen als je dat wil. Accepteren Lees meer